|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
10. tjedan kroz
godinu
Četvrtak, 10.
lipnja 2010.
Mt 5,20-26
20"Uistinu kažem vam: ne
bude li pravednost vaša veća od pravednosti pismoznanaca
i farizeja, ne, nećete ući u kraljevstvo nebesko."
21"Čuli ste da je rečeno starima: Ne ubij! Tko ubije,
bit će podvrgnut sudu. 22A ja vam kažem: Svaki koji se
srdi na brata svoga, bit će podvrgnut sudu. A tko bratu
rekne 'Glupane!', bit će podvrgnut Vijeću. A tko reče:
'Luđače!', bit će podvrgnut ognju paklenomu." 23"Ako
dakle prinosiš dar na žrtvenik pa se ondje sjetiš da
tvoj brat ima nešto protiv tebe, 24ostavi dar ondje pred
žrtvenikom, idi i najprije se izmiri s bratom, a onda
dođi i prinesi dar." 25"Nagodi se brzo s protivnikom dok
si još s njim na putu, da te protivnik ne preda sucu, a
sudac tamničaru, pa da te ne bace u tamnicu. 26Zaita,
kažem ti, nećeš izići odande dok ne isplatiš do
posljednjeg novčića."
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
POMIRBA NAMJESTO UBOJSTVA
Mt 5,20-26
Kako urediti društveni život? Kako urediti život u
zajednici vjernika, u Crkvi? Pronaći ćemo ta pitanja
gotovo na svakoj stranici Matejeva Evanđelja. Imamo pred
sobom baštinu tisućljeća i stoljeća gdje su ljudi
pokušavali s pomoću pravnih norma i temelja dati u
jasnim propisima smjernice kako čovječno, ljudski
živjeti. Kako uspostaviti politički i vjerski poredak.
I farizejima te književnicima bilo je stalo do
obdržavanja Božjega - odnosno Mojsijeva Zakona. Mislili
su i oni krajnje ozbiljno, ta njima moramo zahvaliti da
se židovstvo nije utopilo u moru helenizma i
helenističke kulture. Oni su zastupali krajnji
izolacionizam i odvojenost od ostalih naroda, htjeli su
biti kasta izdvojenih, povlaštenih, onih kojima je
krajnje stalo do Boga i Božje volje. Ni Isus ne traži
ništa više od njih. Ali on iziskuje nešto posve
drukčije. Čut ćemo Isusovih šest suprotstavljanja
"kazano je - a ja vam kažem". "A ja vam kažem" - na
posve drugi način nego je to rekao Bog preko Mojsija.
Bog ne sudi prema vanjštini djela ili čina, nego gleda u
srce. U srcu se rađa sve, i ubojstvo, i gnjev, i srdžba,
i mržnja - sve to vodi do konačnoga djela, ubojstva. To
je za obične uši neshvatljivo i nepojmljivo, ali je
krajnje istinito - želimo li da ovaj bližnji bude moj
brat, moja sestra, moj prijatelj.
|
|
|
|
|
|
|
|
Isusova riječ nije
kritika Staroga zavjeta, ali ga kritički tumači, u krajnjim posljedicama. On za
sebe traži da bude izričaj i tumač Božje volje, on govori Božju rječ. Za Židove
je to prava bogohula, zbog koje je poslije i otišao u smrt, ali on ne može
drukčije jer je on kao čovjek Bog u ljudskome obliku. Bog nije više daleki Bog,
on je blizi. "A ja vam kažem" - jedinstveni je i jedincati izričaj u povijesti
religija. Ne navodi Isus nikakav dokaz iz Pisma da bi potkrijepio svoje riječi.
Osim njihova izričaja nema ništa drugo što bi govorilo o njihovoj obvezatnosti.
Istina Isusovih riječi sastoji se upravo u tome da su one ono što izriču.
Njihovo djelovanje počiva posvema u onome što se u njima izriče. Riječ po sebi,
a ne njezino podrijetlo, uvjerava. Njezina težina počiva isključivo u onome što
ona veli.
Riječ je posvema upućena na onoga tko je sluša i
prihvaća njezinu istinitost. Ove antiteze - kazano
je, a ja vam velim - pogađaju kao ništa drugo
temeljnu značajku Isusova navještaja. Isusu nije stalo
do uređenja društvenoga suživota, nego prvenstveno do
volje Božje: Dokle ona seže i što ona traži, onkraj
pukoga funkcioniranja ljudske zajednice. Primjerice, kod
prinošenja darova. Isus se uopće ne pita, je li brat moj
s pravom ili ne na mene ljut te ima nešto protiv mene.
To nije tema, nego je tema da sam ja u svome životu
prikraćen, ako bilo što ne ‘štima’ u međuljudskim
odnosima. Isus hoće da svatko od nas bude poput bistroga
gorskoga jezera u komu se zrcali nebo kad je voda mirna.
Svaki nutarnji poremećaj donosi sa sobom nemir u srce i
čovjek više nije su skladu ni sa sobom, ni s bližnjim,
ni s Nebom. Svaka molitva, svaka žrtva, svaki pohod
crkvi ili bogoslužju u konačnici je beskoristan ako iz
njega ne plodi nova kvaliteta međuljudskoga života.
Isus ima u svome zreniku najprije petu, onda šestu i
osmu zapovijed Dekaloga. Točku po točku uzima Isus, da
bi pozivom na predaju i slovo ustao protiv iskrivljene
predaje i slova, ne priznajući ništa više ni dalje nego
samo Boga i puni čovjekov život. Ne smijemo smetnuti s
uma kome Isus upućuje ove svoje riječi, Govor na gori.
Prethodno znamo da se skupilo k njemu silno mnoštvo
odasvuda, svaka bolest i nemoć u narodu, sva bijeda i
nevolja ondašnjega doba.
Isus prividno počinje s posve normalnom stvari. Kazano
je starima: ‘Ne ubij’! Nitko od nas nije ubojica u
doslovnom smislu riječi, inače bismo bili u kazamatu.
Ali je za Isusa važno gdje počinje ubojstvo, gdje se ono
rađa. Gdje se ono ugnijezdi? U srcu. Svako ubojstvo ima
svoju pretpovijest, sjeme nasilja je davno posijano u
čovjekovo srce prije nego je postalo stvarni čin. Gnjev,
pojačani adrenalin, crvenilo u licu, čovjek bi drugoga
naprosto progutao. Sve to spada na pretpovijest samoga
čina. Život je stalna borba, natjecanje, konkurencija, i
stalno pitanje, tko će koga ‘srediti’, tko će ostati na
površini, tko će koga dublje utopiti i sl. Isus želi da
to jednom zauvijek prestane među ljudima.
On kao da želi reći: Ma nije ubojstvo problem. Nego je
problem vaše neprestano zaplotnjaštvo, nutarnji rat koji
vodite sa samima sobom i onda ubijate druge. Sve dođe
kadli-tadli na naplatu u obliku tolikih frustracija,
neljubavi, koje onda izbiju vulkanskom snagom na
površinu i pred sobom tamane sve. Isus nam govori u ovim
riječima riječi koje zvuče rajski, onkraj pripovijesti o
Kainu i Abelu. Znamo kako se ondje rodilo ubojstvo, što
je Gospodin govorio o smrknutu licu, zvijeri na vratima
itd. Kain nije poslušao nego je dopustio da mu navre krv
u glavu i ubije brata.
|
|
|
|
|